INFRASTRUCTURĂ PENTRU BICICLETE: MARCAJE, PARCĂRI ȘI STAȚII DE REPARAT BICICLETE

1.MOBILITATE, ACCESIBILITATE ȘI SIGURANȚA CIRCULAȚIEI

Înapoi la lista de proiecte
Consultarea comunității

Din 2012 până în prezent, bicicliștii din București ies de 2 ori pe an la marș și cer infrastructură pentru biciclete și siguranță în trafic.


Durata proiectului

6 luni


Beneficiarii proiectului

(Bi)cicliștii și potențialii (bi)cicliști (actual nehotărâți) care locuiesc, tranzitează, vizitează


Inițiatorul proiectului

T O


Mod implicare

Consultanță, implicarea comunității de (bi)cicliști în alegerea locațiilor și promovarea proiectului prin intermediul canalelor de comunicare ale asociației.


Utilitatea proiectului

Propunem introducerea marcajelor ASRO, precum cele folosite la Cluj-Napoca. Acestea nu creează obligații pentru participanții la trafic, au rol de atenționare pentru șoferi și direcționează bicicliștii pentru a se încadra corect, Marcajul cu păstrarea distanței are un rol deosebit în prezent, odată cu publicarea la data de 06.10.2021 în Monitorul Oficial a noilor prevederi ale Codului Rutier unde nerespectarea distanței laterale la depășirea unui biciclist se sancționează prin luarea permisului. Aceste marcaje ar trebui puse pe artere ale căror trotuare încă mai au acele dungi galbene trasate și care nu sunt piste pentru biciclete. Efectul ar fi dublu, prin detensionarea trotuarelor de bicicliști și trotinetiști, iar la nivel de carosabil, scăderea tensiunilor șofer-(bi)ciclist(ă) și chiar trotinetist(ă). Nu în ultimul rând, vedem oportună marcarea cu astfel de pictograme a drumurilor ce converg din / spre pistele conforme existente și care altfel par că încep / se termină în neant. Parcările funcționale pentru biciclete (adaptate oricărui tip de bicicletă, oricărui tip de antifurt, ce permit asigurarea bicicletei în 3 puncte + sprijinirea bicicletei), utilate cu stații de reparat biciclete, ambele cu folosință gratuită – reprezintă o altă măsură rapidă de încurajare a mersului cu bicicleta cu costuri mici. În acest fel, PMB s-ar alătura eforturilor de promovare a mersului cu bicicleta ale companiilor care au început să ia măsuri în ceea ce privește facilitarea deplasării angajaților la locul de muncă cu bicicleta, printre beneficii aflându-se cabine de duș, vestiare, stații de reparat biciclete, rasteluri funcționale etc. Legea 250/2020 specifică utilarea de către primării a domeniului public aparținând acestora cu parcări pentru biciclete cu antifurt. Montarea de stații de reparat biciclete în regim de autoservire și gratuite ar ajuta cetățenii bucureșteni în deplasările recurente, aceste accesorii contribuind la alegerea bicicletei ca mijloc de deplasare în detrimentul mașinii. Pe termen lung, mixul bicicletă-metrou/ tren / mașină / STB ar deveni tot mai popular, odată cu implementarea proiectelor precum trenul metropolitan București-Ilfov, iar utilarea gărilor, stațiilor de metrou, stațiilor intermodale cu parcări funcționale pentru biciclete ar fi pe deplin justificată. Creșeterea numărului de (bi)cicliști duce la apariția de noi magazine de biciclete & accesorii, ateliere, noi locuri de muncă, iar economia orașului ar fi pe o pantă ascendentă. Pentru cartierele izolate, cu conexiuni slabe pe rutele STB, cu timpi mari de așteptare și unde trebuie să schimbi de 2-3 ori, orice măsură pro velo va avea ca efect alegerea bicicletei în detrimentul mașinii personale. La nivel macro, proiectul propus de noi s-ar lega de alte proiecte ce țintesc încurajarea folosirii bicicletei, precum trenul metropolitan București-Ilfov sau cele din PNRR.


Acțiuni necesare pentru implementare

a) Acțiunea 1 - stabilirea drumurilor și locațiilor publice aparținând PMB care să facă parte din proiect. Pentru drumuri, prioritare să fie: 1) cele având trotuarele cu pistele care nu sunt funcționale, 2) drumurile publice aflate în capetele pistelor omologate, 3) drumurile publice aflate în proximitatea locațiilor aparținând PMB unde urmează să fie amplasate parcările pentru biciclete și stațiile pentru reparat biciclete. Implicarea comunității de bicicliști. b) Acțiunea 2 - ar fi util să existe un HCGMB care să prindă sancțiuni și cine aplică sancțiunile în cazul vandalizării mobilierului urban, precum aceste rasteluri și stații de reparat biciclete. c) Acțiunea 3 – realizarea studiului de fezabilitate, inclusiv tipul de marcaj din cele 4 ce urmează a fi utilizat pe fiecare drum și mixul acestora, iar pentru parcări și stațiile de reparat schițele, dimensiunile. d) Acțiunea 4 - obținerea autorizațiilor de amplasare. e) Acțiunea 5 – găsirea de oferte pentru implementare și mentenanța proiectului de către o firmă specializată. f) Acțiunea 6 – stabilirea firmei care să se ocupe de implementarea și mentenanța proiectului. g) Acțiunea 7 – marcarea drumurilor, montarea parcărilor și stațiilor de reparat biciclete. h) Acțiunea 8 - promovarea infrastructurii în rândul participanților la trafic, a cetățenilor cu ajutorul mass media. i) Acțiunea 9 – firma desemnată să se ocupe de proiect va prelua gestiunea proiectului pentru mentenanța marcajelor, a parcărilor, antifurturilor și stațiilor și continuării proiectului.


Costul total

500000 LEI (inclusiv TVA)


Amplasamentul proiectului

Pentru marcaje propunem aplicarea pe drumuri publice aparținând PMB și având piste neconforme pe trotuare, neaprobate de IGPR+ pe drumurile publice aparținând PMB din proximitatea capetelor pistelor omologate, pentru continuitate + pe drumurile publice aparținând PMB din proximitatea acelor spații aparținând PMB precum cele enumerate în legea 250/2020 ce prevede obligativitatea primăriilor de a amplasa parcări pentru biciclete cu antifurt. Pentru amplasarea parcărilor pentru biciclete cu antifurt, utilate cu stații de reparat biciclete în mod gratuit propunem locațiile la care face referire legea 250/2020 și care aparțin PMB, având în proximitatea lor drumuri publice cu marcajele descrie mai sus.


Localizare (galerie foto) Alte fișiere (pdf/word)