#PEBUNE? – O CAMPANIE PENTRU ELIBERAREA LOCURILOR DE PARCARE DEDICATE PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI

1.MOBILITATE, ACCESIBILITATE ȘI SIGURANȚA CIRCULAȚIEI

Înapoi la lista de proiecte
Consultarea comunității

Campania #PeBune? de informare și conștientizare privind importanța eliberării locurilor de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități a fost lansată în luna septembrie 2017, fiind născută din frustrarea utilizatorilor de scaune rulante, persoane active și independente, care găseau locurile de parcare dedicate ocupate abuziv. Lansată inițial în București și în județul Ilfov, campania a luat amploare și a ajuns, în prezent, în peste 133 de localități din România, respectiv în peste 1000 de locuri de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități. Campania #PeBune? promovează un mesaj de interes public ce subliniază respectarea dreptului persoanelor cu dizabilități – șoferi sau pasageri – de a avea la dispoziție locuri de parcare special amenajate, adaptate nevoilor lor, în toate parcările publice și în cele private. Prin mesajul de educare al campaniei, Fundația Motivation România își dorește să educe tinerii cu vârsta școlară și adulții - fie ei șoferi cu sau fără dizabilități, viitori șoferi, sau public larg - despre importanța eliberării locurilor de parcare dedicate, despre nevoia de a folosi acele locuri de parcare pentru siguranța persoanelor cu dizabilități, și de a încuraja viața activă și independentă a acestora. Încă de la lansare, campania #PeBune? a fost sprijinită de ambasade și companii private - centre comerciale și magazine cu produse de uz larg, care dispun de locuri de parcare în cadrul cărora au fost amenajate locuri de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități. Odată cu implementarea campaniei, am primit sugestii și propuneri de la persoane fizice, clienți cu și fără dizabilități ai centrelor comerciale și magazinelor, care au avut nevoie de locuri dedicate și le-au găsit ocupate abuziv, ori s-au întâlnit cu mesajul campaniei la casele de marcat și la locurile de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități. În paralel, a fost publicat un chestionar pe pagina de web a fundației și pe canalele de social media, la care au putut participa persoane din toată țara. Prin acest chestionar, urmărim măsurarea impactului campaniei în rândul publicului țintă și identificarea de noi abordări de promovare a acesteia, care să faciliteze procesul de educare și conștientizare privind drepturile persoanelor cu dizabilități. Cele mai importante sugestiile primite de la membrii cu și fără dizabilități ai comunității în aproape 5 ani de implementare a campaniei sunt: Extinderea parteneriatelor și în rândul instituțiilor publice, care pot aplica legea în condițiile constatării încălcării acesteia; Verificarea corespondenței dintre legitimațiile care certifică gradul de handicap și autovehiculele parcate pe locurile dedicate persoanelor cu dizabilități; Aplicarea de amenzi pentru parcările abuzive, atât pentru parcările publice, cât și pentru cele private; Un proces de educare continuu în școli pentru elevii din școlile de masă, precum și în cadrul cursurilor de la școlile de șoferi; Promovarea intensă a mesajului campaniei pe canalele media.


Durata proiectului

24 luni


Beneficiarii proiectului

Beneficiarii sunt persoane cu dizabilități, copii și adulți


Inițiatorul proiectului

I C


Mod implicare

În cei 27 de ani de activitate, Fundația Motivation a depus un efort constant pentru a promova drepturile persoanelor cu dizabilități la nivel național. Proiectul de față este o modalitate de a duce mai departe mesajul Campaniei #PeBune? și de a încuraja publicul din București, în parteneriat cu Primăria București, să respecte un drept firesc al persoanelor cu dizabilități. Până în prezent, Fundația propune promovarea la unison cu Primăria București și Compania Municipală Parking București a mesajului „Persoanele cu dizabilități nu își doresc loc de parcare dedicat, însă au nevoie de el” pe materiale de informare în mai multe medii și către un public cât mai divers. Acest lucru va determina creșterea impactului campaniei în comunitate și crearea unui drum cât mai larg spre incluziune. Până în prezent, cu ajutorul partenerilor care ne susțin financiar, Fundația Motivation: - a facilitat realizarea și amplasarea de către parteneri a marcajelor cu mesajele campaniei la locurile de parcare dedicate, - a realizat și distribuit mesaje video ale șoferilor cu dizabilități despre importanța locurilor de parcare dedicate, - a facilitat tipărirea de pliante educative adresate șoferilor, viitorilor șoferi și pietonilor - persoane fără dizabilități, care nu cunosc încă problematica și drepturile persoanelor fără dizabilități, sau le cunosc în termeni generali, însă nu au înțeles, încă, importanța respectării acestui drept al persoanelor cu dizabilități, - a tipărit și distribuit stickere pentru vehiculele șoferilor cu și fără dizabilități care doresc să promoveze mesajul campaniei în trafic, - a marcat un autobuz al liniei 104 din București cu mesajul campaniei, spre a fi vizibil șoferilor în trafic, - a afișat, cu ajutorul unora dintre parteneri, mesajul campaniei pe panouri de afișaj exterior din București. În acest proiect, dorim să ne implicăm prin: - furnizarea vizualurilor materialelor de comunicare spre a fi tipărite și afișate la locurile de parcare ale Companiei Municipale Parking București, respectiv a fi distribuite, cu ajutorul angajaților Companiei, șoferilor și pasagerilor care le folosesc serviciile, - organizarea unei sesiuni de informare a angajaților Companiei Municipale Parking București privind importanța locurilor de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități, - promovarea online a campaniei împreună cu Primăria București și Compania Municipală Parking București.


Utilitatea proiectului

Persoanele cu dizabilități s-au confruntat în mod constant, și încă se confruntă, cu problema ocupării locurilor de parcare dedicate lor, din cadrul instituțiilor și parcărilor publice, centrelor comerciale sau magazinelor cu produse de uz larg, de către șoferii fără dizabilități. Aceștia fie nu sunt informați și nu înțeleg nevoia eliberării acestor locuri de parcare, fie nu au răbdare sau timp să caute un alt loc de parcare. Mesajul „Persoanele cu dizabilități nu își doresc loc de parcare dedicat, însă au nevoie de el”, se adresează șoferilor cu și fără dizabilități, viitorilor șoferi și pietonilor, și îi îndeamnă să respecte acest drept al persoanelor cu dizabilități, fără de care cele din urmă nu pot fi cu adevărat mobile și independente. Cu ajutorul campaniei, Motivation și-a propus să treacă dincolo de specialiștii în problematica dizabilității, de persoanele cu dizabilităţi și familiile lor, către publicul larg. Pentru a demonstra nevoia tot mai mare venită din partea utilizatorilor acestor locuri dedicate, Fundația Motivation România face periodic solicitări la Registrul Auto Român și publică ulterior cifrele actualizate privitoare la numărul de autovehicule adaptate pentru șoferii și pasagerii cu dizabilități din România. Astfel, în perioada ianuarie 2012 – iulie 2021, au fost înregistrate peste 8.500 de autovehicule adaptate, la nivel național. Această cifră demonstrează că există șoferi și pasageri cu dizabilități, că aceștia sunt activi și independenți și că au nevoie ca acele locuri de parcare dedicate să fie libere.


Acțiuni necesare pentru implementare

1. Acțiuni ale Companiei Municipale Parking: 1.1 Montarea de panouri de exterior marcate cu mesajul campaniei „Persoanele cu dizabilități nu îți doresc loc de parcare dedicat, însă au nevoie de el.” 1.2 Informarea angajaților de la locurile de parcare din București privind importanța locurilor de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități și nevoia de a le menține libere pentru acestea. 1.3 Distribuirea, cu ajutorul angajaților din locurile de parcare ale Companiei Municipale Parking, a pliantului informativ al campaniei #PeBune? (a se vedea anexa I), către toți clienții, împreună cu bonul de plată al parcării. 2. Acțiuni ale Societății de Transport București: 2.1 Personalizarea exterioară a unor linii de autobuz, troleibuz și tramvai cu vizualul campaniei. 2.2 Afișajul de interior aplicat în mijloacele de transport, prin care publicul țintă este informat cu privire la importanța eliberării locurilor de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități. Tot la interior, poate rula clipul video al campaniei, în toate mijloacele de transport în comun dotate cu ecrane LCD. 3. Acțiuni ale Poliției Locale a Municipiului București: 3.1 Aplicarea pe mașinile de poliție a autocolantelor campaniei, cu mesajul „Eu nu parchez pe locurile persoanelor cu dizabilități”. 3.2 Distribuirea, de către agenții de poliție, a pliantul informativ al campaniei odată cu avertismentele constatate în teren. 3.3 Promovarea de către Poliția Locală a Municipiului București a hărții cu numerele scurte la care pot fi făcute sesizări privitoare la parcările abuzive, fapt ce poate determina o implicare crescută a persoanelor fizice în identificarea situațiilor de acest gen. 3.4 Organizarea de către Poliția Locală de evenimente de tipul demonstrațiilor de parcare / abilități de viață independentă a utilizatorilor de scaune rulante. 4. Inspectoratul Școlar al Municipiului București: 4.1 Difuzarea în școli a unor clipuri video despre importanța locurilor de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități, abilitățile și dreptul la o viață activă și independentă. 4.2 Prezentări pentru profesori sau elevi, unde echipa Fundației Motivation, ce include utilizatori de scaun rulant, ei înșiși instructori de viață independentă, pot prezenta abilitățile persoanelor cu dizabilități – care pot fi ele însele profesori, părinți sau elevi ai școlii – și dreptul lor la un mediu accesibil – școli, locuri de muncă, parcări. Colegii noștri în scaun rulant pot răspunde întrebărilor și pot face demonstrații de utilizare corectă și în condiții de siguranță a scaunului rulant. În cadrul acestor ore demonstrative, elevii pot primi seturi de materiale informative și de promovare.


Costul total

189727 LEI (inclusiv TVA)


Amplasamentul proiectului

București și Județul Ilfov


Localizare (galerie foto) Alte fișiere (pdf/word)